The Blue Zones

Ooit heb ik eens iets gehoord over The Blue Zones en ben op onderzoek uitgegaan omdat ik erg benieuwd was naar het geheim…  Wie wil er nou niet lang en gezond leven?

De Blue Zones liggen in Okinawa (Japan), Sardinië (Italië), Loma Linda (Californië), Nicoya (Costa Rica) en Ikaria (Griekenland).

In deze gebieden leven relatief heel veel 100-plussers in goede gezondheid. Uiteraard liggen deze regio’s in gebieden waar het zonnetje lekker schijnt en misschien hebben hier en daar ook de genen iets te maken met het feit dat deze mensen zo fit zijn. Maar dat zijn invloeden die slechts in beperkte mate bepalen waarom deze mensen zo fit oud worden.

Niet alleen worden mensen in de Blue Zones ouder, ze worden bovendien ‘beter’ oud. Het is immers nogal een verschil of je de 100 haalt met behulp van bergen medicijnen en lijdend aan enorm veel kwalen. De vraag is dan zelfs: wil je dan wel 100 worden? De geneeskunde kan ons leven natuurlijk rekken, maar wat we vooral willen is in goede gezondheid en fit oud worden. In de Blue Zones gebeurt dit.

Maar wat doen deze oudjes nu precies goed?

Beweeg op een natuurlijke manier

Bewegen moet niet geforceerd zijn. Geen gewichten heffen, maar yoga, tai chi en natuurlijk: werken in de groentetuin. En wat dacht je van ‘mindfull’ huishouden?

Doel

Wat is jouw reden om ’s ochtends uit bed te komen? Wat is het doel of het plan in jouw leven. Wat draag jij persoonlijk bij aan de wereld?

Een tandje minder

Stress is overal en niet te vermijden, maar lijdt tot ontstekingen of inflammatie, oorzaak van welvaartsziektes als hart- en vaatziekten en zelfs kanker. Wat doe jij iedere dag om stress een plek te geven? Bidden, mediteren, maar ook ontspannen een goed glas wijn met je partner of wat vrienden drinken helpt.

Max. 80%

Mensen die op het eiland Okinawa wonen laten zich inspireren door dit 2500 jaar oude Confuciaanse mantra en het wordt zachtjes gepreveld voor de maaltijd. Het herinnert hen eraan te stoppen met eten zodra de maag voor 80% gevuld is. Ook eten Okinawanen de kleinste maaltijd aan het einde van de dag: ontbijt als een keizer, lunch als een koning en diner als een zwerver.

Eet overwegend bonen en groente

Peulvruchten zijn de voorkeurseiwitten voor wie echt gezond oud wil worden. Vlees wordt in Blue Zones wel gegeten, maar hooguit één keer per week en nooit meer dan 100 gram per dag. Ook zijn de oudjes terughoudend in het gebruik van zuivel.

Wijn!

Matige drinkers leven langer dan niet-drinkers en mateloze drinkers. Drink 1-2 glazen per dag, bij voorkeur Cannonau wijn uit Sardinië met je vrienden en wat lekkers te eten. En: spaar nooit op om in het weekend een hele fles te drinken. Daar wordt jouw lever niet blij van!

Community

98% van de onderzochte 100-plussers zijn lid van een religieuze gemeenschap. Als je wekelijks een dienst of meditatie bijwoont van welke geloofsrichting dan ook, verleng je jouw leven met 4-14 jaar.

Koester je familie

Gezonde, oude mensen stellen hun familie centraal in hun leven, zijn lang trouw aan hun partner
en investeren tijd en liefde in hun kinderen.

Omring jezelf met gelijkgestemden


Een ‘tribe’ is een stam. Gebleken is dat het gedrag van de tribe waarin je leeft besmettelijk is: als de rest ongezonde gewoontes heeft (bijvoorbeeld roken), dan is de kans dat je dit gedrag overneemt heel erg groot. Omring je met een ‘stam’ van gelijkgezinden, mensen die een gezond, vreugdevol en duurzaam leven nastreven.

Als je meer wilt weten over lang en gezond leven, kijk dan eens naar ‘How to live to 101’. In deze prachtige documentaire van de BBC komen veel van de hierboven genoemde geheimen aan de orde en worden geweldige voorbeelden gegeven van 80-plussers die nog ‘alive and kicking’ zijn. Echt een aanrader!

bluezones_skiing

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s