Amusetour Bergen

Op 30 maart a.s. wordt weer de Amusetour in Bergen (NH) gehouden. Een aantal jaar geleden heb ik daar ook aan deelgenomen. Een hilarische middag waar ik nog vaak met een Big Smile aan terugdenk.

IMG_3476 IMG_3471

 

Om twaalf uur ’s middags ging hij van start op een prachtige lente dag. Het mooie weer was boffen want er moet, zeker in het begin, veel te voet afgelegd worden. Ik was daar met een leuk groepje dat we zelf samengesteld hadden. Een leuk gemêleerd gezelschap. Met als middelpunt één man. Bij het startpunt ontvang je een leeg wijnglas, een keykoord en een stempelkaart met plattegrond.

Tijdens de Amusetour deden er een tiental restaurants mee die klaar staan om je met fijne amuses (kleine hapjes) en een bijpassend glaasje wijn te verwennen. Ik kom al heel wat jaren regelmatig in Bergen maar een flink aantal restaurants had ik nog nooit aangedaan of zelfs van gehoord. Dit is een leuke manier om kennis te maken en de sfeer te proeven.

IMG_3540 IMG_3538

 

Het is jammer dat ik niet alle foto’s met jullie kan delen. Ik denk dat mijn vrienden mij dat niet in dank af zouden nemen. Je kunt je voorstellen dat het tot de vijfde amuse nog keurig bleef. Maar al die verschillende wijntjes en het zonnetje zorgden ervoor dat het na de vijfde behoorlijk uit de hand ging lopen. Onderweg werd de sfeer ook gezellig los als we andere groepen met lege glaasjes tegenkwamen. Wij begrepen nu ook waarom dat oubollige treintje rondreed. Na al die wijn is het onmogelijk de route nog te voet af te leggen en is de sfeer in het treintje helemaal om te gieren. Om vijf uur ’s middags stopt de tour. Dit jaar worden er bij een aantal restaurants nog after party’s georganiseerd.

amutour2

 

Een amuse is een klein gerecht ter bevordering van de spijsvertering en om de smaakpapillen te stimuleren. Tegenwoordig wordt dit vaak bij het plaatsnemen aan tafel in een restaurant aangeboden, maar oorspronkelijk is dit een klein hapje dat tussen de gangen door geserveerd wordt. Het woord amuse komt uit het Frans en betekent letterlijk vermaak voor de mond.

Deelnemende restaurants 2014:

www.wondersetenendrinken.nl

www.parkhotelbergen.nl

www.pilarenbergen.nl

www.restaurant-onderdelinde.nl

www.zustersbergen.nl

www.dikkeprins.nl

www.djadjan.nl

www.nero.nl

www.fabbrica.nl

De Amuse Tour 2014 is op 30 maart van 12:00 tot 17:00. Kaarten zijn te reserveren ( € 47,50 ) via de website van de Amusetour. (www.amusetour.nl) Op de website zijn ook leuke sfeerbeelden te bekijken.

Als je in de gelegenheid bent? DOEN!!

Geef een reactie

