Parlare italiano….

Als ik in Italië ben moet ik altijd even wennen aan de gepassioneerdheid waarmee Italianen praten. Ik vind het een hilarisch schouwspel. Vroeger dacht ik altijd dat er enorme ruzies op straat uitgesproken (geschreeuwd) moesten worden maar ik weet inmiddels dat de Italianen met veel drama praten. Prachtig al die gebaren en die armen die alle kanten op gaan. Ik snap steeds meer waarom Italianen zo goed in shape blijven. Ze zijn de hele dag in beweging tijdens het praten.

Het gebaar op de foto is toch wel het geheim van Italiaans praten. Als je die handbeweging eenmaal onder de knie hebt hoor je er helemaal bij. “Cosa vuoi!” Of te wel…. Wat wil je nou eigenlijk….

Jaren geleden werd ik bijna geschept door zo’n Italiaanse wegpiraat en lag ik bijna heel onvoordelig op de motorkap. Met een hoop getoeter, armgezwaai en geschreeuw zat hij achter de vooruit geplakt met het stoom uit de oren. Ik kon alleen maar met een kloppend hart denken…. Ben ik nou gek? Ik liep toch op een zebrapad? En ineens had ik een helder momentje en maakte deze beweging. Iets wonderlijks gebeurde….. Hij gedroeg zich meteen als een volgzaam hondje die op zijn plek werd gezet…. Handjes in de lucht en handjes bij elkaar…. “Scusi, scusi, signora!!!!!” Ik beheers met deze simpele beweging gewoon de Italiaanse taal.

Ook is het fijn als ik in Italië ben dat ik gewoon even lekker in het openbaar de pre-puber of de kleine man op hun plek kan zetten en bij een weerwoord gewoon in het openbaar een ordinaire discussie aan kan gaan. Sinds een paar dagen gooi ik hier ook nog wat armgebaren bij….Geen Italiaan die daar raar van opkijkt. Beetje gênant als je ineens achter je in het Nederlands hoort zeggen….. “Die Hollanders kunnen zich nooit in het buitenland gedragen”…. Kak….. Ik dacht dat hier geen Nederlanders kwamen……

Geef een reactie

