tomaat

TARTE TATIN TOMATOES

Sinds ik met  mijn blog gestart ben bekijk ik ook veel blogs van anderen. Dus naast de flinke collectie kookboeken, tijdschriften en webrecepten die ik al heb, heb ik nog een informatie bron om te lekkerbekken. Probleem wordt alleen zo langzamerhand dat ik dagen in mijn leven tekort kom om al die lekkere recepten ook te gaan maken.

Al klikkend kwam ik terecht op het blog Yellow Lemon Tree. Heerlijke recepten en prachtige foto’s. Bij het zien van de tomaten tarte tatin kreeg ik gelijk zin om die te gaan maken. Dus op een drafje naar de winkel voor bladerdeeg en mooie kleine tomaatjes. De rest had ik al in huis.

Tijdens het koken had ik zo mijn bedenkingen of mijn tarte net zo mooi zou gaan worden als die op de foto van Maura… maar het is goed gelukt en hij was zooooo heerlijk dat ik hem graag met jullie wil delen. Zelfs de kleine mensjes vonden het heerlijk en jammer genoeg hadden we ook nog een gast aan tafel dus het was bijna vechten om een ‘piece’. De geitenkaas crème maakte het helemaal af. Ik had er de geroosterde tomaten soep van Jamie Oliver bij en een salade. Als je nog wat van de geitenkaas crème over hebt is dat geen punt. Je kunt hem wel een paar dagen bewaren en dan is die ook heerlijk bij een chili con carne of een ander bonengerecht.

Tomaten tarte tatin met geitenkaascrème
voor 2-3 personen
50 gram roomboter
2 el olijfolie
600 gram gemengde cherry tomaten (kan ook met gemengde grote tomaten)
3 tenen knoflook, in dunne plakjes
3 el bruine suiker
blaadjes van een paar takjes tijm en oregano
2 el balsamico azijn
zee zout en zwarte peper
250 gram vers bladerdeeg
verse tijm, oregano of basilicum voor garnering

geitenkaascrème voor erbij
100 gram geitenkaas
150 gram crème fraiche

De tomaten tarte tatin maken
Verwarm de oven voor op 180 graden.

Doe de olijfolie samen met de boter in een pan en bak de knoflook een paar minuten op laag vuur. Doe de hele tomaatjes erbij samen met de tijmblaadjes, suiker en balsamico azijn. Als je grote tomaten hebt, snijd ze dan eerst door de helft. Breng op smaak met peper en zout en bak een paar minuten.

Verdeel de tomaten over de vorm (heb je grote tomaten, verdeel ze dan met snijkant naar beneden).

Bestrooi een werkvlak met bloem. Rol hier het verse bladerdeeg op uit in een cirkel zo groot als de bakvorm. Doe de tomaatjes in de bakvorm en leg hier het deeg overheen, zodat alle tomaten bedekt zijn. Duw de randjes een beetje aan, zodat de tomaten goed zijn ingestopt.

Maak een gaatje in het midden van het deeg zodat de warmte er uit kan.

Zet de taart in de oven en bak tot het deeg mooi goudbruin is. Dit duurt ongeveer 12-15 minuten.

Om de geitenkaascreme te maken meng je de geitenkaas met de crème fraiche.

Haal uit de oven en laat 5 minuten afkoelen op het rooster.

Haal een mes langs de randen om het deeg wat los te maken. Zet een bord op z’n kop op de vorm en draai voorzichtig om, zodat de tarte tatin uit de vorm komt.

Serveer met een flinke klodder geitenkaascrème en een frisse salade.

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden 🙂

 

 

5 gedachten over “TARTE TATIN TOMATOES

  1. Maura - YLT

    Oh waaaauw, wat issie mooi! Juist leuk een eigen foto. Nu ik dit zie vind ik het bijna jammer dat ik ga detoxen. Misschien vind ik ergens nog een plekje aankomende week om deze te maken voordat ik ga starten. Nou leuk dat je het recept gedeeld hebt.

    1. enjoythegoodlifeblog Berichtauteur

      Daarom vond ik het ook zo stoer van de dat je ging Detoxen. Nog minder tijd om al die recepten uit te proberen. Ik ben heel benieuwd hoe het je vergaat. Ik ga je volgen… Enne….. ik zou nog even die tarte tatin voor die tijd maken!

      1. Maura - YLT

        Ahhhh ja vind het wel spannend hoor… Enne die tarte tatin maken lijkt me een goed idee. Leuk dat je gaat volgen. Het wordt dus wel wat gezonder komende tijd op m’n blog, maar wie weet kom ik wel met lekkere detox proof variaties.

Geef een reactie

