BEETROOT FETA BURGER…..

De kleine mens heeft het huis verlaten dus kon ik vandaag weer eens lekker ongestoord mijn gang gaan. Op Yellow Lemon Tree was mijn oog gevallen op een vreemdsoortige burger. Nu was mijn kans die te maken. Op mijn netvlies zie ik de pre-puber alweer met haar ogen rollen als ik zeg dat we heerlijke burgers eten van rode biet met patat van worteltjes…. Ik doe hun en mijzelf dus een groot plezier daar nu mee aan de slag te gaan.

In alle rust…. boodschapjes doen, kopje thee met de laatste kleine brokjes Tony en aan de slag. Eigenlijk was het helemaal niet zoveel werk maar wel leuk om te maken. Wijntje erbij en wat foto’s maken van al dat lekkere eten.

Een nieuwe passie. Fotograferen! Weer iets om blij van te worden. Hoewel…. mijn eten is steeds koud. Zo ook mijn bietenburger maar hij was evengoed superlicious! en de patatjes waren ook verrassend lekker.

Dit heb je nodig voor 4 bieten fetaburgers

  • 2 rode bieten
  • 100-125 gram havermout
  • 1 kleine ui
  • 100 gram feta
  • 1 knoflookteen
  • 1 ei
  • 1 tl olijfolie
  • handje grofgehakte basilicumblaadjes
  • versgemalen peper en zout

toppings naar keuze 
pittige saladesoort, zoals rucola of mosterdblad
avocado
mango
grote tomaat
rode ui
alfalfa of tuinkers
basilicumblaadjes

Zo maak je de bietenburgers
Schil de bieten en rasp ze in de keukenmachine samen met de ui en knoflook (kan ook met de hand, snipper dan de ui en knoflook heel fijn). Doe de geraspte groenten in een mengkom. Voeg de havermout, het ei en de olijfolie toe en meng alles door elkaar. Voeg nu de feta en de basilicumblaadjes toe. Breng goed op smaak met peper en zout. Nu wordt het leuk: kneed alles met je handen tot alles goed gemengd is. Zet een half uurtje apart zodat de havermout het vocht kan opnemen. Dit is belangrijk, zodat alle ingrediënten aan elkaar blijven hangen.

bieten1 bieten bieten2

Vorm nu 4 burgers van het bietenmengsel. Als het mengsel te los is, voeg dan nog wat havermout toe. Verhit een grillpan op het vuur. Grill de bietenburgers ongeveer 5 minuten aan elke kant. Als je geen grillpan hebt, kun je de burgers ook met wat olie bakken in een pan tot ze goudbruin zijn.

Ik heb de burger geserveerd op een meergranen bol die ik ook even in de grillpan mee heb laten warmen.

wortelfriet wortelfriet1

Dit heb je nodig voor één portie wortelfriet
400 gram wortelen
1 tl olijfolie
grof zeezout
versgemalen peper
kruiden naar smaak, bijvoorbeeld komijn, paprikapoeder, five spices poeder, ras-el-hanout kruiden, nootmuskaat, tijm, rozemarijn, basilicum, oregano, knoflookpoeder.

wortelgriet2

Verwarm de oven voor op 200 graden. Snijd de wortels in een leuk frietformaat. Doe ze in een kom en schud om met de olijfolie, zeezout en peper zodat alle wortelfrieten bedekt zijn. Verzin een lekkere kruiden combi en hussel door elkaar. Ik heb five spices, zout, peper, komijn en nootmuskaat gebruikt. Leg ze op een bakpapier en bak in ongeveer 20-25 minuten in de oven. Als ze bruin beginnen te kleuren zijn ze klaar. Bestrooi met wat grof zeezout.

Frietjes moet je dippen dus heb ik wat mayonaise aangemaakt met komijn.

opperdepop

Zo’n burger krijg je met goed fatsoen niet naar binnen. Maar dat geeft ook niet als je in je up bent. Lekker eten met oergevoel 🙂

Alleen de keuken….. dat is een chaos….. Jammer, kleine desillusie!

 

Geef een reactie

