Lastige ouders…. yeah right…

Puberteit….

Ik denk dat het woord alleen al een hoop ouders tot wanhoop drijft. Dacht ik een paar jaar geleden nog dat het allemaal best mee zou vallen als een wanhopige vriendin haar gal spuwde over een drakerige puber dan denk ik daar nu wel even anders over. Het is echt geen kattenpis. (excusez le mot)… En ik dacht nog wel dat de peuterpuberteit heftig was maar dat was kinderspel en denk ik met weemoed aan terug.

Hoewel ik nog maar aan de vooravond van het echte werk sta drijven mijn schatjes mij nu al zo af en toe tot wanhoop. Er heeft dit weekend namelijk een verschuiving plaatsgevonden. Had ik eerst een prepuber en een kleine man. Ik heb nu een volbloed puber en een heel moody pre-puber hoewel ik denk dat we dat pre gelijk wel weg kunnen laten.

Ik ben in wanhoop gelijk het internet opgedoken voor zover ik daar de gelegenheid voor kreeg maar ik moet zeggen dat je daar niet echt wijzer van werd, eerder wanhopiger. Ik heb draken in de dop in huis rondsluipen die elk moment toe kunnen slaan als ik alle verhalen mag geloven.

Al enige tijd zei ik hoofdschuddend tegen de (toen nog) kleine man dat zijn zus last had van haar frontaal kwab als er weer eens hysterisch rondgestapt werd en met deuren gesmeten. Dan hadden wij samen even een momentje…. dat eigenlijk best heel hilarisch was. Maar sinds een paar dagen sta ik alleen. Ik heb namelijk twee frontale kwabben rondlopen en ik kan melden dat je daar zelf een behoorlijk punthoofd van krijgt.

Symptomen van een puber:

  • Afstand nemen    √
  • Volledig zijn/haar eigen gang gaan    √
  • Vergeten alles  √
  • Zijn alles kwijt  √
  • De halve klas ongevraagd mee naar huis nemen   √
  • Stemmingswisselingen  √
  • Alles wat eetbaar is wordt naar binnen geschoven  √
  • Luiheid ten top   √
  • Vergroeid toetsenbord/afstandbediening/telefoon aan de onderarm  √
  • Ogen hemels wegdraaien en mama moet vooral normaal doen  √

En dit is nog maar een een kleine greep uit de vele eigenschappen…….

Gelukkig lees ik ook veel tips. Eén daarvan is dat je je puber vooral los moet laten. Was ik de afgelopen elf jaar druk bezig het kroost onder mijn vleugels te houden moet ik nu als ouder ineens de boel de vrije loop laten. Tsja…. het is voor die ‘stomme’ ouder ook een proces waar je in zou moeten kunnen groeien. Kunnen ze in al die zalvende artikeltjes ook zetten dat de bom van het ene op het andere moment in kan slaan?…..

Eindconclusie…. Ouders zijn volgens de puber echt vet stom (ogendraai) en moeten zich vooral niet teveel overal mee bemoeien, geen mening hebben, niets opruimen (lees zoekmaken), vooral zorgen dat de koelkast gevuld is (je wilt toch niet op je geweten hebben dat je kind verhongerd) en…. ik geef op…..

Is er misschien een opvanghuis voor ouders van pubers?…… (met wijn, een bank om zelf op te zitten en een kast die gevuld is met lekkers?…..)

 

Geef een reactie

