KOOKBOEKEN EN ZO…

kookboek

Gelukkig heb ik meerdere verslavingen. Geen verslavingen waar ik mij zorgen over hoef te maken. Ze zijn vrij onschuldig o.a. serviesgoed, Marktplaats, bakken, koken en eten. Maar ik vind kookboeken ook geweldig. Prachtige boeken met foto’s waar het water je van in de mond loopt. Sommige ook heel beeldend geschreven hoewel ik toegeef dat ik meer plaatjes kijk.

IMG_8929 IMG_8928

Inmiddels heb ik een aardig verzameling van heel uiteenlopende kookboeken. Heel veel zelf gekocht, de meeste via Marktplaats. Daar kun je nieuwe of bijna nieuwe kookboeken voor een prikkie scoren. En een aantal heb ik er gekregen. De berg in mijn keukenkast werd zo groot dat als ik er een boek tussenuit wilde hebben de hele stapel gelijk omdonderde. En eigenlijk vond ik het ook heel erg jammer dat ik de boeken niet kon zien.

Afgelopen kerst kreeg ik van mijn pubers deze witte smalle plankjes cadeau (Ikea). Mijn handige broer heeft ze voor mij opgehangen want ik ben het type onschuldig kijken en ‘kan ik niet’ kirren. Maar ik kan het ook echt niet want dan hangt het scheef of sla ik gelijk een krater in mijn mooi gestuukte wanden. Mocht het wel gelukt zijn en ik mijn kookboeken erop zet dan heb je kans dat je ineens opschrikt van een enorme klap omdat die plank van de muur af is gekletterd. En ik heb alleen een gereedschapssetje van de Ikea dus daar kom je ook niet verder mee dan een spijker in de muur slaan en een schroefje ergens indraaien.

Anyway….. ik dwaal af…. De plankjes hingen keurig recht en stevig aan de muur en toen mocht ik eindelijk mijn mooie boeken erop zetten. En ik kan het iedereen aanraden als je enigszins van koken houdt. Hier wordt je blij van. Als ik vanaf mijn eettafel (blogplek) de keuken inkijk zie ik al die dames en heren gezellig in de potten roeren. Een prachtig gezicht. En nodigt mij vaak uit om een boek te pakken en met een kop thee heerlijk door te bladeren. Ze passen er lang niet allemaal op maar zo af en toe wissel ik ze af.

IMG_9029  Nigella Lawson is wel een grote favoriet van mij. Ik vind het heerlijk om haar boeken te bekijken maar nog leuker om haar op tv of dvd te zien koken. Hoewel ik haar de laatste tijd een beetje doorgeslagen vindt in haar looks en behavior. Zij kan met zoveel gevoel en humor koken en natuurlijk is zij een beetje stout en dat vind ik wel geestig.

IMG_9022 IMG_9023

Als ik een kookboek doorblader heb ik altijd de gekleurde bookmarkers (Hema) bij de hand zodat ik recepten kan markeren die ik wil maken. En steken er dus uit de meeste boeken allemaal gekleurde stripjes. Als ik iets gemaakt heb dan zet ik op de marker wat ik er van vond. Als ik het niet zo lekker vond plak ik de marker met mijn bemerking in het betreffende recept zodat ik niet nog eens in de verleiding kom het te maken. Niet zo netjes misschien maar wel heel handig.

IMG_9021  Mijn toprecept dat ik vrijwel elke week maak zijn de Maangedroogde Tomaatjes uit Nigella Express. Makkelijk te maken en vele variatie mogelijkheden. Lekker met zachte geitenkaas of mozzarella, op een boterham met kaas of met ui, knoflook, rode pepers en garnalen door de pasta.

 

 

Geef een reactie

